نقد یک وبلاگ در مورد شرکت VSee و محصول آنها (اینجا)
مبین رنجبر عزیز از بچههای فعال گروه استارتاپ (عضو شوید) این مطلب مفید و بایسته برای استارتاپ ها را به پارسی برگردانده. وی از سال ۸۴ برنامهنویسی و برنامهسازی میکند و عاشق خلاقیت، کارآفرینی و استارتاپ هاست. مبین را در توییتر هم با نام کاربری mobinranjbar میتوانید دنبال کنید.
نوشته های بالا را ببینید. شرکت WebEx و کره شمالی!!! اگر به وبلاگ این شرکت مراجعه کنید (اینجا)، توجه تان به موضوعی جلب خواهد شد. آنها وقت بسیاری صرف نوشتن مقالههایی کردهاند که در آن نشان میدهند که چرا رقبایشان افتضاح هستند. استراتژی بازاریابی آنها، حمله به رقیبان است.
این کار راه حلی آسان و سریع برای منحرف کردن شما از کسب و کار خودتان است. زمانی که یک استارتاپ یا کسب و کار شکل می گیرد، هدفش این است که تجربه کاربری بهتری بسازد و فناوری را به پیش ببرد. در مورد شرکت VSee ، باید مرزهای ارتباط بیدرنگ ویدیویی را بشکند که شاهد چنین چیزی از آن نیستیم.
هدف نهایی استارتاپ ها از بین بردن رقیبان نیست. گاهی، بهترین پندی که میگیرید از همین رقبا است.
در اینجا رویدادی را برای شما شرح خواهیم داد که چطور دو رقیب آشنا چنین راهی را در پیش نمیگیرند و موفق می شوند:
برگردیم به زمانی که فایرفاکس ۲ منتشر شد، تیم اینترنت اکسپلورر سنت خوبی را آغاز کرد به این صورت که برای تبریک کیکی به شرکت موزیلا فرستاد. این سنت به نسخههای فایرفاکس ۳ و ۴ هم رسید. وقتی که فایرفاکس از انتشار نسخه های اصلی به انتشار نسخه های فرعی برای رفع نقص نسخه های اصلی هر شش هفته پرداخت، باز هم تیم اینترنت اکسپلورر کیکی به شکل زیر برای فایرفاکس به مناسبت به روز رسانی های جدید فرستاد.
تیم فایرفاکس فکر کرد ایده خوبی است که به مناسبت انتشار نسخه ۱۰ اینترنت اکسپلورر کیکی برای آنها سفارش دهد. در زیر شاهد کیکی هستیم که تیم فایرفاکس به تیم اینترنت اکسپلورر به مناسب انتشار نسخه ۱۰ فرستاد.
یکی از برنامهسازان کهنهکار شرکت موزیلا Eitan Isaacson به همراه یکی دیگر از اعضای تیم به ساختمان شماره ۵۰ مایکروسافت در ردموند می روند، مکانی که مدیر برنامه آن Jacob Rossi کیک را به کمک این ۱۰ نفر به آنجا می برند.
تیم اینترنت اکسپلورر هم با حساب کاربری توییتر خود از موزیلا تشکر کرد.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.
میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را@ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
یه سوالی. این مقاله چه نکته آموزنده ای داره؟ فقط تصویر چندتا کیکه! و هیچ نکته آمزنده واضحی در اون دیده نمیشه.
البته عذرخواهی میکنم ولی همیشه حق با مشتریه :دی
با سلام
من هم انتظار داشتم با توجه به عنوان این مقاله، بعضی از راه هایی را که باعث شکست در بازاریابی می شود را ببینم اما متن کوتاه است و فقط یک مقایسه بین شرکت کره ای دارد که رقیب را تخریب می کند و شرکت های آمریکایی که پیشرفت را به همدیگر تبریک می گویند.
البته روش دوم با روحیه ما ایرانی ها هم بیشتر سازکار است اما، در اینجا انتظرا داشتم یک بحث علمی یا تجربی مطرح بشود که این رویکردها در چه محیطی و برای چه نوع محصول وبازاری مناسب هستند یا نیستند.
[…] چطور در بازاریابی شکست بخوریم؟ […]
هیچوقت نباید تو بازار یابی شکست خورد