کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP

کمینه محصول پذیرفتنی یا همان محصول با حداقل‌های قابل قبول (Minimum Viable product) به کارآفرینان کمک می‌کند که فرآیند یادگیری را هرچه سریع‌تر آغاز کنند.

 

تعریف اولیه اریک ریس این‌چنین است:‌ «کمینه محصول پذیرفتنی نسخه‌ای از محصول جدید است که به تیم اجازه می‌دهد تا بیشترین میزان «یادگیری معتبر» (Validated Learning) درباره مشتریان را با کمترین تلاش جمع‌آوری کنند.» این تعریف تفاوت زیادی با فرضیات مجموعه ویژگی‌های محصول استیو بلنک، در فاز کشف مشتری ندارد که به دنبال دانستن کوچکترین مجموعه ویژگی‌هایی است که مشترین درهمان نخستین  ارایه محصول به بازار برای آن پول خواهند داد.
 
می‌توان از تعریف «پول» را حذف کرد و کلی‌تر سخن گفت، چرا که می‌توان MVP‌های میانی تعریف کرد که نه تنها چیزی سودمند را اندازه‌گیری می‌کنند. (یادگیری معتبر) بلکه در مسیر کشف مدل کسب و کار درست، ریسک را هم حداقل می‌کنند. با گنجاندن برخی عناصر عرضه و تقاضا می‌توان از این مهم اطمینان حاصل کرد که چیز با ارزشی را اندازه‌گیری می‌کنید.
 
با وجود مخالفت‌هایی که با لزوم رفتن هرچه سریع‌تر کسب و کارها به «فاز درآمد» وجود دارد، کمینه محصول پذیرفتنی میان مراحل ایده‌ی مفهومی محصول و همخوانی محصول-بازار تکامل پیدا می‌کند. اریک رایز می‌گوید «به همین دلیل است که کارآفرینی در شرکت‌ استارتاپ ناب (Lean Startup) در‌واقع  مجموعه‌ای از MVPهاست که هرکدام طراحی شده‌اند تا به یک پرسش (فرض) مشخص پاسخ دهند.»
 
MVP لزوماً کوچکترین محصول قابل تصور نیست، بلکه سریعتر راه برای پیمودن  چرخه‌ی بساز- اندازه‌بگیر-یادبگیر (Build-Measure-Learn) با کمترین تلاش است.
درمقابل ساخت سنتی محصول، که معمولاً زمانبر و شامل رشد محصول از آغاز تا رسیدن به یک محصول کامل است، هدف MVP آغازکردن  فرآیند یادگیری است نه پایان دادن به آن.
 
نمونه:  Dropbox
موسسان Dropbox می‌خواستند  بدانند واکنش مشتریان به سایت چه خواهد بود  و اینکه آیا ایده‌شان پذیرفته می‌شود. همچنین آنها در توصیف ایده به سرمایه‌گذاران  و قانع کردن آن‌ها مشکل داشتند. مشکل از آنجا ناشی می‌شد که نشان دادن نرم‌افزاری که در حالت نمونه کار کند تقریباً غیر ممکن بود و نیاز به برنامه‌نویسی طولانی و نفس‌گیر به همراه ریسک بالا داشت.
موسسان به جای این کار یک ویدئو ساختند. یک ویدئو ساده دو دقیقه‌ای که فناوری و کارکرد آن را نشان می‌دهد. یکی از کارآفرینان خودش روی ویدئو صحبت کرد.

 

پس از کشاندن مخاطبات به سایت، لیست انتظار بتا آن‌ها یک شبه از ۵۰۰۰ به ۷۵۰۰۰ نفر رسید و … .
امروز Dropbox یکی از شرکت‌های موفق سیلیکون ولی با‌ارزش تقریبی یک میلیلرد دلار است.

 

این نهمین نوشته ازمجموعه مفاهیم مدرن کارآفرینی است. برای دیدن فهرست و بقیه اینجا، را ببینید.

می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.

۳ Responses to “کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP”

  1. […] “کمینه محصول پذیرفتنی” محصولی است با حداقل امکاناتی که به شما اجازه ارسال محصول برای پذیرندگان اولیه را می دهد تا بتوانید روی برخی از آنها برای پرداخت پول و ارسال نظرات و پیشنهاداتشان اثر بگذارید. […]

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>