یکی از پرسشهایی که در سمینارها و کارگاه هایم برای استارت آپ ها بسیار میشنوم این است «پس چرا اپل این کار را نمیکند؟» یا «پس چرا اپل جور دیگری کار میکند»
گذشته از اینکه بیشتر این باورها درباره اپل نادرست هستند و ناشی از بسته بودن اپل و روشن نبودن فرآیندهای درونی اپل برای همه هستند؛ چیزی که استارتاپ ها باید بدانند این است که آنها اپل نیستند.
نه تنها اپل نیستند بلکه گوگل، فیس بوک، توییتر، مایکروسافت، ردهت و … هم نیستند، اینها شرکتهای تثبیت شده ای هستند. همانطور که قبلا گفته ام «استارتآپ نسخه کوچکتر شرکت بزرگ نیست» و فرآیندها، استراتژیها، روشهای بازاریابی که برای شرکتهای تثبیت شده جواب میدهند برای استارتاپ ها کار نمیدهند. نه تنها کار نمیدهند که در بسیاری موارد برای استارتاپ ها کشنده و مهلک هم هستند.
بنابراین دوستان دارنده ایده استارتاپی خواهش میکنم خود را با شرکتهای بزرگ و جا افتاده مقایسه نکنید.
استارتاپ ها روش ها و متدولوژی های خاص خود را دارند که ربطی هم به شرکت های جا افتاده ندارند.
یادآوری: کارگاههای آموزشی من برای استارت آپ ها در همین ماه برگزار میشود، برای اطلاع از زمان و برنامه دقیق، اینجا را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. اگر عضو Twitter هستید، میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را @ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
[…] استارتاپها، شما اپل نیستید. […]
سلام اقای غانم زاده . تشکر میکنم که علم و دانش استارتاپی تون رو با عاشقان استارتاپ به اشتراک میذارین.
مهدی مرتضوی یکی از طرفداران شما 🙂