قبلا (اینجا و اینجا) درباره تعریف استارتآپ نوشتهام، ولی از آنجا که این زمینه هنوز ادبیات بالغی به زبان پارسی ندارد تصمیم گرفتم یکباره یکی از نوشتههای خود استیو بلنک در این باره را ترجمه کنم (از اینجا):
موفقیت شامل رفتن از شکستی به شکست دیگر است بدون از دست دادن اشتیاق. -چرچیل
همه میدانند استارتآپ برای چیست؟ درست است؟
در این نوشته سعی میکنیم تعریفی جدید از اینکه چرا استارتاپ ها وجود دارند ارایه دهیم: استارت آپ، سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و گسترشپذیر باشد.
مدل کسب و کار؟
مدل کسب و کار چگونگی خلق، رساندن و بدستآوردن ارزش توسط شرکت شما را توصیف میکند. به بیان سادهتر، مدل کسب و کار اینکه شرکت شما چگونه پول در میآورد را توصیف میکند.
( یا بسته به سنجههای شما از موفقیت، جلب کاربران، رشد ترافیک و …)
به مدل کسب و کار همچون طرحی نگاه کنید که تمام جریانهای بین بخشهای مختلف شرکت شما را نشان میدهد. همچنین دیاگرام مدل کسب و کار نشان میدهد که محصول چگونه بین مشتریان شما توزیع میشود و پول چگونه به سوی شرکت شما باز میگردد. و نیز ساختار هزینههای شرکت شما را نشان میدهد و اینکه هر بخش شرکت چگونه با دیگر بخشها تعامل دارد و شرکت شما کجا با دیگر شرکتها یا همکاران تجاری همخوانی پیدا میکند تا کسب و کار شما را پیاده کند.
گرچه میتوان اینها را گفت ولی آسانتر است که بکشیم.
کشیدن مدل کسب و کار
آدمهای بسیاری روی چگونگی کشیدن و دیاگرام کردن کسب و کار کار کردهاند. خود من دانشجویانم را مجبور میکردم کسب و کار خودشان را ترسیم کنند، ولی کار الکساندر استروالدر در زمینه مدل های کسب و کار روشنترین کاری است که در دهه گذشته دیدهام. دیاگرام زیر بوم مدل کسب و کار وی است (اینجا) . در مدل کسب و کار استارتاپ شما، بخشها جزییات خاص استراتژی شرکت را در بر خواهند داشت.
ولی مدل کسب و کار چه ربطی به استارتاپ من دارد؟
اساسا استارتاپ شما سازمانی است که ساخته شده تا در جستجوی مدل کسب و کاری مقیاسپذیر و تکرارشدنی باشد. به عنوان موسس شما با چیزهای زیر شروع میکنید:
۱. چشمانداز محصولی با مجموعهای از ویژگیها
۲. مجموعهای از فرضیات درباره همهی بخشهای مدل کسب و کار: مشتریان/کاربران چه کسانی هستند؟ کانال توزیع چیست؟ محصول را چگونه قیمتگذاری و جایگاهسازی میکنیم؟ چگونه تقاضا را در کاربر نهایی بهوجود میآوریم؟ همکاران تجاری ما چه کسانی هستند؟ کجا /چگونه این محصول را میسازیم؟ چگونه سرمایه شرکت را فراهم میکنیم؟ و …
وظیف شما به عنوان پایهگذار استارتاپ، بهسرعت اعتبارسنجی کردن این است که آیا مدل درست است یا خیر، با دیدن اینکه آیا مشتریان همانگونه که مدل پیشبینی میکند رفتار میکنند؟ بیشتر مواقع مشتریان خیر داده آنگونه که شما پیشبینی کرده بودید رفتار نمیکنند.
چگونه مشتریسازی، توسعه محصول چابک و استارتاپ ناب با هم جور میشوند؟
فرآیند مشتریسازی راهی است که استارتآپها بهسرعت هر المان مدل کسب و کار خود را تکرار کرده و بیازمایند. توسعه چابک راهی است که استارتاپها به سرعت درحالیکه یاد میگیرند روی محصول خود تکرار میکنند. استارتاپ ناب (اینجا را ببینید) توصیف اریک ریس از تلاقی مشتریسازی، توسعه چابک و در صورت وجود بسترهای باز است. (این متدولوژی برای استارتاپها همان کاری را میکند که سیستم تولید ناب تویوتا برای خودروها انجام داد)
طرح کسب و کار در مقایسه با مدل کسب و کار
صبر کنید، آیا مدل کسب و کار همان طرح کسب و کار نیست؟ شاید ولی بهتر. طرح کسب و کار جای مفیدی است برای اینکه شما فرضیات خود درباره کسب و کار، فروش، بازاریابی، مشتریان، اندازه بازار و .. را یکجا جمع کنید. (سرمایهگذاران مجبورتان میکنند که یکی بنویسید ولی هیچوقت آنرا نمیخوانند). مدل کسب و کار چگونگی همخوان شدن همهی قطعههایی است که در طرح کسب و کار وجود دارند.
چرخش
از کجا میفهمید که مدل کسب و کار شما درست است؟ هنگامیکه درآمد، کاربران، ترافیک و غیره به شروع به افزایش میکنند آنهم به شکل تکرارشدنی که پیشبینی کرده بودید و سرمایهگذاران شما را خوشحال کند. جالب آنجاست که نخستین باری که چنین چیزی رخ میدهد ممکن است شما مدل بهینه شرکت خود را نیافته باشید. بیشتر استارتاپها مدل کسب و کار خود را دستکم یک بار تغییر میدهند (معمولا چندین بار).
آموزهها
– استارت آپ، سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد.
– هدف مدل کسب و کار اولیه شما میتواند درآمد، یا سود یا تعداد کاربران یا تعداد کلیکها و یا هرچیزی که با با سرمایهگذاران به توافق رسیدهاید باشد.
– مشتری سازی و ساخت چابک راهی برای استارتآپ ها هستند تا فرضیات خود درباره مدل کسب و کارشان را به سرعت تکرار کنند.
– بیشتر استارت آپ ها مدل کسب و کار خود را چندین بار تغییر میدهند.
این سومین نوشته از سهگانه تعریف مفاهیم استارتآپ است. نوشتههای قبلی را اینجا و اینجا بخوانید.
یادآوری: کارگاههای آموزشی من برای استارت آپ ها در همین ماه برگزار میشود، برای اطلاع از زمان و برنامه دقیق، اینجا را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. اگر عضو Twitter هستید، میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را @ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
با سلام
من به فرض می خواهم یک شرکت برای ایجاد و توسعه فنآوریهای تولید باران مصنوعی احداث کنم. این یک شرکت استارت آپ است یا خیر؟! آیا کسی برای ایده ای این چنینی تره خرد می کند یا نه؟!!!
[…] اگر نمی دانید استارتاپ (Start-up) چیست، اینجا را کلیک کنید. […]
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای غانم زاده.
موضوع پایان نامه بنده درباره استارت آپ ها و به طور تخصصی راجع به استارتاپ های کشاورزی می باشد.میخواستم از شما درخواست کنم اگر امکان دارد و مطلب یا مقاله مرتبط در اختیار دارید برای بنده ارسال کنید ممنون میشم.
سلام
در موضوع استارت آپ سهم من بعنوان ایران چقدر است. سهم شرکت خارجی (امریکا) چقدر است. چه طرفی بیشتر سود می برد. در این معامله روشنفکران و دانشمندان کسب و کار ما گوسفند (احمق) هستند یا طرف مقابل. اونها به ما یک روش ارائه می دهند و ما در مقابل پول نقد ، فکر و ایده های فوق العاده ، معرفی نخبه ها ، معرفی سرمایه داران و شرکتهای موفق و … بصورت دقیق می دهیم!
این روش بصورت بسیار پیشرفته تر آن را ما در امور معنوی هزار سال است اجرا می کنیم. مثل اعتکاف که بصورت مردمی مدیریت می شود.
ما باید روش را بومی سازی کنیم و با یک اسم ایرانی و بدور از چشم اجنبی فعالیت علمی کنیم. هیچ احقمی در غرب ایده های شگفت انگیزه و خارق العاده خود را در ویترین قرار نمی دهد.