یکی از مهمترین مفاهیم استارتاپ ناب (Lean Startup) چرخش (Pivot) است. در اینجا یکی از نمونههای چرخش که باعث موفقیت استارت آپ شد را آوردهام:
پیش از بیرون آمدن اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰، موسسان شبکه اجتماعی مکان محوری به نام Burbn ساخته بودند. نمونهای ابتدایی از برنامه موبایلی بر مبنای مرورگر که با استفاده از زبان جدید HTML5 درست شده بود.
پس از چندی موسسان دریافتند که Burbn جواب نمیدهد ولی یکی از ویژگیهای آن، بارگزاری عکس، بیشترین کاربرد را داشت، بخش مکانی آن توجه کمتری را به خود جلب کرد. و همین باعث چرخش شد:
خلق برنامهای برای آیفون که صرفا روی اشتراک عکس تمرکز کرده بود. (چرخش زوم-بهجلو، اینجا را ببینید)
یکی از موسسان کوین سیستروم علت چرخش را اینگونه بیان میکند:
شنیده بودم که برنامه الف (نخستین پلن) هیچوقت برنامهای نیست که کارآفرینان سرانجام به آن میرسند. آن را باور نداشتم. از بسیاری جهات Burbn توجه رسانهها را جلب کرده بود ولی آنگونه که ما انتظار داشتیم جلو نرفت. دریافتیم که مردم ارسال عکس را دوست دارند و عکس بخشی بود که موفق بود. من و شریکم مایک، نشستیم و به چیزی که باعث یکتا و جالب شدن محصول شده بود فکر کردیم و عکسها سربلند بیرون آمدند.
اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰ به فروشگاه برنامههای اپل (App Store) آمد و درجا مورد توجه قرار گرفت. در هفته اول ۱۰۰ هزار دانلود داشت.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. اگر عضو Twitter هستید، میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را @ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
[…] قرار گرفت. در هفته اول ۱۰۰ هزار دانلود داشت. رونوشت از اینستاگرام: مثالی از یک چرخش پاسخ با نقل […]