جایگاهسازی، فعالیت جادهی محصول شما در ذهن مشتریان یک بازار است.
در گذر از شکاف جفری مور، جایگاهسازی شامل رسیدن با آگاهیهای زیر است:
دانستن اینکه مشتریان شما که هستند و نیازشان چیست؛ نام محصول شما و نوع یا ردهی این محصول؛ مزیت کلیدی این محصول برای مشتریانتان چیست (دلیل حیاتی خرید)؛ «چگونگی بودن» بدون محصول شما؛ و اینکه محصول شما چگونه متمایز است یا قاعده بازی را تغییر میدهد.جایگاهسازی شما پایهی ارتباط شما با همهی ذینفعان از جمله مشتریان، سرمایهگذاران، همکاران تجاری، کارمندان و … را شکل خواهد داد. برای مشتریانتان، هدف از جایگاهسازی، فهماندن مزایایی است که از شما دریافت میکنند و چرایی اینکه شما بهتر از هرکس دیگری هستید.
دانستن اینکه مشتریان شما که هستند و نیازشان چیست؛ نام محصول شما و نوع یا ردهی این محصول؛ مزیت کلیدی این محصول برای مشتریانتان چیست (دلیل حیاتی خرید)؛ «چگونگی بودن» بدون محصول شما؛ و اینکه محصول شما چگونه متمایز است یا قاعده بازی را تغییر میدهد.جایگاهسازی شما پایهی ارتباط شما با همهی ذینفعان از جمله مشتریان، سرمایهگذاران، همکاران تجاری، کارمندان و … را شکل خواهد داد. برای مشتریانتان، هدف از جایگاهسازی، فهماندن مزایایی است که از شما دریافت میکنند و چرایی اینکه شما بهتر از هرکس دیگری هستید.
چند نکته:
آنچه شما را متمایز میکند دلیل حیاتی برای خرید نیست، ولی احتمالاً مزیتیکه متمایز کننده فراهم میآورد دلیل را میسازد. برای نمونه، اگر شما نخستین کسی هستید که ابزار خودکارسازی فعالیتهای فروش را با مدل کسب و کار نرمافزار به عنوان سرویس (SaaS) ارایه میدهید، مشتریان محصول شما را بهخاطراینکه نرمافزار به عنوان سرویس هستید نمیخرند، هرچند این متمایز کننده اصلی شما باشد. آنها خرید میکنند زیرا مزایایی که SaaS فراهم میسازد بر مزایایی که یک راهکار داخلی فراهم میآورد میچربد: هزینههای پایین IT، هزینههای پایینتر جاریسازی، دسترسی راهدور آسانتر، یکپارچهسازی آسانتر با وب، پایین آمدن هزینههای آموزش توسط رابط وب و ….
جایگاهسازی شما با توجه به مشتریان هدف متغییر است. در مثال بحث شده در نوشتهی «گونهی بازار»، «فیسبوک برای بازنشستگان»، جایگاهسازی بدی برای مشتریانتان است، ولی امکان دارد برای سرمایهگذاران، شرکا و بعضی از رسانهها و تحلیلگران مناسب باشد. این نکته ما را به این مطلب رهنمون میکند هنگامیکه زودهنگام رسانهها (روابط عمومی) و تحلیلیگران را مطلع میسازید: جایگاهسازی غلط (نادرست) میتواند شرکت شما را از بین ببرد. اگر توسط رسانهها و تحلیلگران به گونهای برند شوید که مشتریان را گیج کند یا شما را با محصولات موجودتان به نادرست بزرگ و قلنبه کند، شما احتمالاً دیگر هیچوقت نمیتوانید این خرابکاری را جبران کنید.
این هفتمین نوشته ازمجموعه مفاهیم مدرن کارآفرینی است. برای دیدن فهرست و بقیه اینجا، را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.