هدف از طراحی این بوم تا آنجا که ممکن است قابلپیگیری کردن آن است در حالیکه همچنان کارآفرینان را متمرکز نگه میدارد. در واقع هدف طرح پایهای و اولیهای است که کارآفرینان را در حالیکه در حال طی راه خود از ایدهسازی به ساختن یک شرکتنوپای موفق هستند رهنمون شود.
رویکرد قابل پیگیری کردن بوم در طراحی آن پیدا کردن اینکه کدام بخش عدمقطعیت بیشتری دارد یا دقیقتر اینکه کدام بخش پرخطر تر است، بوده. در این نوشته به معرفی بوم میپردازم و در نوشتههای بعدی گام به گام آنرا برای پیادهسازی رویکرد استارتاپ ناب به کار میگیرم.
۱. مساله: یک تا سه مساله مهمتر را فهرست کنید.
بیشتر شرکتهای نوپا شکست میخورند، نه به خاطر شکست در ساخت آنچه که قراربوده بسازند، بلکه به خاطر هدر دادن زمان، پول و انرژی برای ساختن محصولی اشتباه که کسی نمیخواهد.
بسیاری از شرکتها به خاطر نبود «درک درست مساله» شکست میخورند.
مسالهای که خوب بیان شده باشد، مسالهای است که نیم آن حل شده. -چارلز کترینگ
۲. بخش مشتریان: مشتریان و کاربران هدف خود را لیست کنید.
دقت کنید مشتری با کاربر تفاوت دارد. برای نمونه در موتور جستجو (مثلا گوگل) کاربران کسانی هستند که جستجو میکنند ولی مشتریان کسانی هستند که تبلیغ میدهند.
بخش مشتریان خود را کوچک کنید. در این بخش هدف شما تعریف پذیرندگان آغازین است نه همهی مشتریان.
نوشتههای «بخشبندی بازار» و «پذیرندگان آغازین» را بخوانید.
۳. ارزش پیشنهادی یکتا: پیام یگانه، روشن و گیرا که بیان میکند چرا شما متفاوت هستید و ارزش توجه را دارید.
این بخش از مهمترین بخشهای بوم است و البته سختترین بخش. باید عصاره محصول خود را تنها در چند کلمه بیان کنید. افزون بر آن، ارزش شما باید متفاوت باشد، تفاوتی که برای مشتریان اهمیت دارد. همانند دیگر بخشهای بوم مجبور نیستید بینقص درش بیاورید. بهترین حدسی که میزنید را بنویسید و در تکرارهای بعدی بهترش کنید.
۴. راهحل: راهحل ممکن برای هر مساله را بیان کنید.
هنگامیکه مساله را فهمیدید، میتوانید بهترین راهحل را تعریف کنید. دقت کنید کارآفرینان معمولا عاشق راهحل اولیهی خود میشوند. دقت کنید در مراحل آغازین باید به دنبال «کمینه محصول پذیرفتنی» یا MVP باشید.
۵. برتری مطلق: چیزی که نمیتواند به آسانی خریداری یا کپی شود.
برتری مطلق نام دیگر مزیت رقابتی یا موانع ورود است که در طرح کسب و کار دیده میشود. تنها کمی از شرکتهای نوپا از روز نخست برتری مطلق دارند، بنابراین اگر ندارید این بخش را خالی بگذارید.
در مسیر حرکت خود به دنبال یافتن یا ساختن برتری مطلق خود باشید چراکه همینکه کمی موفقیت کسب کنید رقبا و کپی کنندگان سر میرسند و اگر در برابر آنها دفاعی نداشته باشید در معرض خطر انقراض قرار میگیرید.
۶. جریان درآمد: منابع درآمد خود را لیست کنید.
۷. ساختار هزینهها: هزینههای ثابت و متغییر خود را لیست کنید.
۸. سنجههای کلیدی: عددهای کلیدی که به شما میگویند کسب و کارتان چگونه پیش میرود را فهرست کنید.
شرکتهای نوپا معمولا در تلاش از بیرون آمدن از آشفتگی عدم قطعیت در دریای اعداد غرق میشوند. در هر نقطه از زمان، فقط تعداد محدودی سنجهی کلیدی وجود دارد که مهم است.
«شرکت نوپا فقط میتواند روی یک سنجه تمرکز کند. پس باید تصمیم بگیرید آن سنجه کدام است و بقیه را نادیده بگیرید» -نوا کاگن
شکست در شناسایی سنجه کلیدی مناسب منجر به بسیاری هدر رفتها یا تمام شدن منابع میشود.
۹. کانال: راه خود به مشتریان را بیان کنید.
کانال میتواند درونگرا یا برونگرا باشد. چند مثال:
– درونگرا: بلاگ، SEO، کتاب الکترونیکی، مقاله، وبینار
– برونگرا: SEM، تبلیغات چاپی یا تلویزیونی، نمایشگاه، تماس تلفنی
در پست بعدی، با استفاده از این بوم، درباره زاویه دید افراد مختلف به شرکت نوپا مینویسم. (اینجا)
پ.ن ۱: بوم ناب را میتوانید اینجا یا اینجا ببینید و بارگیری کنید.
پ.ن ۲: کارگاه کارآفرینی ناب- بر اساس روش استارتاپ ناب- بهزودی برگزار میشود. برای اطلاع بیشتر اینجا را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. برای دستیابی به همافزایی و اشتراک دیدگاهها میتوانید به صفحهی Facebook بلاگ (اینجا) بروید.
سلام
باز هم ممنون و خدا قوت
منظورتون از سنجه چیه ؟ میخواستم اگه ممکنه یک نمونه عملی بیان کنید تا قابل فهم تر بشه و همینطور واژه انگلیسی مربوط به سنجه را بگید (تا بدونیم که به انگلیسی چگونه بیان میشه)
با سپاس
سلام
سنجه برابر metric است.
در مورد سنجهها پیشنهاد میکنم سنجههای دیو مککلور را مطالعه بفرمایید:
Dave McClure – Startup Metrics For Pirate
همینطور اگر جستجو نمایید چندین نسخه بوم (Lean Canvas) پر شده به انگلیسی را در اینترنت خواهید یافت.
در کتاب Running Lean هم، هر دو اینها به خوبی توضیح داده شده است.
ممنون به خاطر پاسخ و منابعی که معرفی کردید
در موردش مطالعه میکنم
از زحمات شما سپاس گذارم
از کارگاهی که در آواتک برگزار کردید بسیار سپاسگزارم. ما در تیم اپلیکیشن گردوپ خیلی برامون مفید بود و استفاده کردیم. امیدوارم بازم سعادت استفاده از کارگاه های شما رو داشته باشیم
سعید
[…] کاربردی شده، بزرگترین «ارزش منحصر بفرد» یا همان «ارزش پیشنهادی یکتا»یی است که استارتاپها دنبال آن هستند؛ چیزی است که کسی […]