هزینه‌های برپایی شرکت نوپا

راه‌اندازی یک شرکت نوپا دو گونه هزینه را در بر دارد: هزینه‌هایی که به‌سادگی دیده شده و هزینه‌های که تشخیص آن‌ها سخت است. در این نوشته درباره گونه دوم سخن خواهم گفت و در نوشته‌ای دیگر درباره گونه یکم خواهم نوشت.

نمی‌خواهم بگویم همه آنچه که فهرست کرده‌ام لازم است و باید تهیه کنید. هدفم این بود که دیدی داشته باشید از چیزهایی که باید تهیه کنید و قیمت حدودی آن‌ها. از دیگر سو بسیاری از هزینه ها را ممکن است فراموش کرده باشم.

برخلاف باور بسیاری، همانگونه که بارها اشاره کرده‌ام، برآنم که برپایی یک شرکت آسان نیست حتا اگر تنها از زاویه مالی آن را ببینیم. فکر می‌کنم برای راه‌اندازی کسب و کاری نوپا به مبلغی بین ۲۰-۵۰ میلیون تومان نیاز است، که بستگی دارد به تعداد افراد در آغاز کار (سال نخست)، اجاره بها در شهرستان محل برپایی، انتظارهای افراد و ….
برای آغاز کار در اندیشه وام نباشید، امیدوارم که این پول را پیش‌تر پس‌انداز کرده یا بتوانید از خانواده خود کمک بگیرید. یا شانس آنرا داشته باشید که در یک مرکز رشد مستقر شوید.

اکنون هزینه‌ها را فهرست می‌کنم:

۰- دفتر
پیش از هرچیز بگویم از کار مجازی پرهیز کنید. در خانه کار نکنید مگر آنکه در خانه جز شما فرد دیگری زندگی نکند و بخواهید دفتر را در خانه دایر کنید.
پر توقع هم نباشید و به فکر جای بسیار شیک نباشید. اگر رفت‌وآمد مشتری ندارید و نیازی به نصب تابلو ندارید، می‌توانید دفتری با کاربری مسکونی بگیرید که بسیار ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
دفتر هزینه رهن و اجاره دارد که بسته به جا رهن بین ۱۰-۲۰ میلیون و اجاره بین ۳۰۰-۵۰۰ هزار تومان در ماه. بیش از این برای دفتر هزینه نکنید.
تلاش کنید تا شکل دفتر (پلن آن) بیشتر مربع شکل باشد تا دراز و مستطیل شکل چراکه از فضا بهره بیشتری می توان برد.

۱- ثبت
بین ۲۵۰-۶۰۰ هزار تومان بسته به اینکه بخواهید نشان خود را هم ثبت کنید یا خیر.

۲- تجهیزات کامپیوتری

  • کامپیوتر: بهتر است که کامپیوتر را خوب انتخاب کنید. مانیتور را تا جایی که می‌توانید بزرگ بگیرید. امروزه بهترین LCD موجود ۲۲ اینچ قیمتی زیر ۳۰۰ هزارتومان دارد که بسیار مناسب است. در مجموع هزینه کامپیوتر برای هر نفر را بین ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون در نظر بگیرید (با در نظر گرفتن کارت شبکه بیسیم (وایرلس)). به خاطر داشته باشید که عمر مفید کامپیوتر ۲-۳ سال است و مهمترین ابزار شماست. به ویژه در انتخاب کیس و پاور بسیار دقت کنید.
  • هزینه‌های شبکه‌بندی: اگر کامپیوتر‌های شما دارای کارت بیسیم باشند، می‌توانید خود را از شر سیم‌ها و هزینه‌های اضافه رها کنید. اکنوم در بازار مودم‌های ADSL وجود دارند که بیسیم هم (Access Point) هستند، افزون براینکه بیشترشان ۴ پورت شبکه هم دارند. قیمت اینگونه مودم‌ها بین ۸۰- ۱۸۰ تومان است. بسته به مارک و اینکه دارای پشتیبانی از استاندارد G باشند یا N. روشن است که N ها گرانتر و البته سریع‌تر هستند.
  • لپ‌تاپ: اگر برای ارایه یا معرفی محصول به این سو و آن سو می‌روید برای آن به لپ‌تاپ نیاز دارید.
  • چاپگر (پرینتر): بهتر است که یک چاپگر قوی با قابلیت چاپ خودکار دورو بگیرید. هم اکنون می‌توانید یک چاپگر لیزری رنگی شبکه را زیر ۶۰۰ هزار تومان تهیه کنید.
  • دستگاه چندکاره: بهتر است که یک دستگاه چهار کاره کپی/چاپگر/اسکنر/فاکس تهیه کنید، دقت کنید که حتما چهارکاره باشد یعنی فاکس هم داشته باشد. این هم بسته به مدل مبلغی بین ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان هزینه بر‌ می‌دارد.
  • سرور: بهتر است که یک سرور هم در قالب فایل سرور و سرور کنترل نسخه (VC) داشته باشید.

۳- اینترنت
هزینه ماهانه اینترنت چیزی حدود ۲۰-۵۰ هزار تومان در ماه است. بسته به پهنای باند مورد نیاز.

۴- هزینه های دامنه و میزبانی
ثبت دامنه ir برای پنج سال حدود ۱۵-۲۰ هزار تومان هزینه دارد و com برای پنج سال حدود ۴۰-۵۰ هزار تومان. قطعا لازم نیست بگویم که چرا باید پنج‌ساله ثبت کنید.
میزبانی (هاست) معمولی خوب هم سالانه بین ۱۰۰-۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

۵- مبلمان اداری

  • میز کامپیوتر و صندلی: به ازای هر نفر ۲۵۰-۳۰۰ هزار تومان
  • میز کنفرانس (جلسه) ساده: ۲۰۰-۳۰۰ هزار. البته صندلی‌های آن جداست. اگر بخواهید می‌توانید هنگام جلسه‌ها همان صندلی‌ کامپیوترها را بکار ببرید.
  • میز منشی: البته اگر می‌خواهید منشی بگیرید. که بهتر است در آغاز این کار را نکنید. ۲۰۰-۳۰۰ هزار، البته هزینه صندلی را هم به آن بیفزایید.
  • ممکن است که به یک تلویزیون LCD/پلاسما یا پروجکتور هم نیاز داشته باشید.
  • کتابخانه یا ویترین

۶- کتاب
بهتر است که مجموعه‌ای از کتاب‌های خوب و مورد نیاز برنامه‌نویسانتان را گردآوری کنید. در خرید کتاب خوب خساست نورزید. برای این کار دست کم ۵۰۰ هزار تومان را کنار بگذارید. بهتر است که یکی دو مجله خوب را هم آبونه شوید. (گرچه یافتم مجله فارسی خوب آسان نیست)

۷- هزینه های پرسنل
هزینه‌های حقوق، مزایا، عیدی و بیمه پرسنل یرای هر نفر دست کم ۳۰۰-۵۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود. البته افراد حرفه‌ای بسیار بیش از این‌ها خواهند خواست.

۸- سرمایه در گردش
بهتر است همیشه دست‌کم ۱۰ میلیون در حساب شرکت داشته باشید. این مبلغ بسیار کارگشا خواهد بود. البته اگر تجربه داشته باشید نقش و اهمیت آن‌را بسیار بهتر از من می‌دانید.

۹-هزینه‌های شرکت‌داری
نظیر تلفن، برق، آب، گاز:  برای این‌ها ماهانه بین ۳۰-۱۰۰ هزار تومان کنار بگذارید. و نیز هزینه‌های پذیرای، چای و بیسکویت و … .

۱۰- آشپزخانه (کمابیش یک میلیون تومان)

  • یخچال: ۲۰۰-۳۵۰ هزار
  • اجاق گاز: بهتر است به جای اجاق گاز، مایکروویو بگیرید.
  • مایکروویو (مایکروفر):برای شرکت بسیار مفید است، غذا را زود گرم می‌کند و از اتلاف زمان ارزشمند برنامه‌نویسان جلوگیری می‌کند، افزون بر آن همچون اجاق باعث پخش بو در محیط دفتر نمی‌شود.
  • چای‌ساز/قهوه‌جوش: برای دفتر باید جنس خوب و بادوام را انتخاب کرد.
  • بشقاب، پیش‌دستی، پارچ و لیوان، قاشق و چنگال، فنجان و …

۱۱- بازاریابی و تبلیغات
این هم بسیار به راهبرد بازاریابی و رسانه تبلیغاتی بستگی دارد، ولی دست کم سالانه حدود یک میلیون تومان برای این کار کنار بگذارید.

پ.ن ۰: شفاف سازی- کارآفرینی با خوداشتغالی برابر نیست. هنگاهی که من از شرکت نوپا سخن می گویم منظورم شرکتی است که دست کم ۳-۴ کارمند دارد. روشن است که آدم وقتی خودش تنهاست کارها را می تواند در خانه انجام دهد.

پ.ن ۱: برخی از این هزینه ها که به ظاهر زیاد به نظر می رسند هزینه های مدیریت منابع انسانی هستند. هنگامیکه از LCD با اندازه ۲۲ اینچ سخن می گویم این هزینه نیست بلکه توجه به نیروی انسانی است، بماند که برخی برآنند کهبرای هر برنامه ساز باید  ۲ مانیتور در این اندازه در نظر بگیرید[ اینجا ]. همینطور است مایکروویو. ابنها بازده و بهره وری نیروی انسانی شما را بسیار بالا می برد.

پ.ن ۲: از اینکه بر این نوشته نقد نوشته شده خوشحالم و قصد تلافی و .. ندارم، فقط برای روشن تر شدن مطالبی می افزایم. برخی از دوستان درست متوجه معنی بازه (تا)، دست کم و یکی دو واژه مشخص دیگر نمی شوند، برای نمونه هنگامی که می نویسم «هزینه ماهانه اینترنت چیزی حدود ۲۰-۵۰ هزار تومان در ماه است.» روشن است که این یک بازه است که با توجه به شرایط از ۲۰ تا۵۰ هزار تومان متغیر است و به معنای اینکه باید برای اینترنت ۵۰ هزار تومان بدهید،نیست. شما مثلا می توانید اینترنت ۲۵ هزار تومانی بگیرید. یا هنگامی که می گویم برای X دست کم Y تومان خرج کنید روشن است که منظورم این است که بهتر است از Y تومان بیشتر خرج کنید.

پ.ن ۳: برخی دوستان فکر می کنند که کار اصلی من تدریس است در صورتی که کاملا کار اصلی من شرکت داری است، ما نیز دقیقا با صفر تومان کارمان را آغاز کردیم که البته نتیجه -دست کم به نظر من- فاجعه بود. من خودم هم شرکت دارم، اینجا زندگی می کنم و خیلی از مسایل موجود را می فهمم. اما نمی خواهم دیگران هم به سادگی به دامی بیفتند که ما تازه از آن رها شده ایم.

باز هم از دوستانی که به این نوشته توجه کردند و بر آن نقد نوشتند، سپاسگذارم.

اگر می خواهید بار دیگر که  مطلبی نوشته شد، آگاه گردید. عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. همچنین می توانید مرا در تویتر دنبال کنید. «فهرست همه نوشته‌ها»ی من را اینجا ببینید.

۱۵ Responses to “هزینه‌های برپایی شرکت نوپا”

  1. سلام
    دستتون بابیته پست مفید و پر بار درد نکنه کتاب عبور از طوفان رو خریداری کردم ولی برای بعد از امتحانات قراره شروع کنم بی صبرانه منتظر پست بعدی هستم 🙂

  2. مطلب جالبی بود که اشاره کردید، ولی به نظر شما همچین هزینه ای برای زدن شرکت کار یک سرمایه دار نیست؟
    پس لحن زبانی که برای نوشتن آن بکار بردید خیلی خودمانی است و انگاربرای منی که نوپا هستم بیان شده.
    شرکت نوپا = آدم نوپا
    آدم نوپا که یک سرمایه دار نیست

  3. سجاد موسوی

    هم نوشته را خواندم و هم نقد ها را

    نمی دانم می شود از دستمزدها کم کرد یا از هزینه ی خرید یک گاز یا ماکرویو که کارمندان برای جلوگیری از فسیل شدن غذایشان را در ان گرم می کنن.. نمی دانم چگونه برخی حس می کنند می شود یک شرکت کوچک چند نفره را جدا جدا در خانه ها برپا کرد و نتیجه گرفت… نمی دانم در این بی کپی رایتی چگونه می شود نشان یک شرکت را که معرف حضور آن در بازار است به ثبت نرسانید.

    به هر حال مطلب را بارها خواندم… نه قصد طرفداری دارم و نه قصد سرکوب… همیشه از خواندن واقعیت ها لذت برده ام و صددرصد مطمئنم نوشته ای که طی یک روز چندین نقد برایش نوشته می شود کاملا موثر بوده و خواهد بود…

    و اما چند پاسخ به دوستان که کاملا نظر شخصی من است…

    جناب شلیله نوشته بودند که ثبت شرکت تنها صدهزار تومن هزینه لازم دارد. من حس می کنم ایشان متن شما رو دقیق در مورد ثبت شرکت نخوانده اند.
    جناب شلیله نوشته بودند می توان سیستم های سیصد هزارتومنی خرید، من می گویم همه ی افراد کارمند در یک شرکت تایپیست و منشی نیستند که بتوانند با یک سیستم ذغالی کار کنند.

    پاسخی برای آقای امینی دارم: جناب امینی. آدم نوپای با سرمایه ی صفر در این آشفته بازار دوام نمی آورد.. نوپای بدون این میزان سرمایه در زمره افرادی می گنجد که باید تنها امید به موفقیتش داشت. تنها چیزی که در این روزگار می تواند یک شرکت نوپا را از بحران در بیاورد روابط است و پول… مطلب جناب براتی را هم اگر بخوانید میزان در امدی در حدود پنجاه میلیون تومان را برای یک شرکت نوپا که دوست دارد در این بازار دوام بیاورد تخمین زده بودند.

    جناب آقای براتی: مطلب شما بسیار شبیه به یک مطلب شبیه همین بود و نقدی در ان ندیدیم… اما یک مطلب… مبلمان اداری تنها مبلمانی نیست که ارباب رجوع روی ان می نشیند. به میز و صندلی کارمندان هم مبلمان اداری می گوییم. چگونه می شود از این صرف نظر کرد ؟

  4. سلام
    تلگرافی می نویسم که وقت بی خود تلف نشه
    ۱ – ۱۰ میلیون برای رهن زیاده سعی کنید رهن رو به اجاره تبدیل نید تا هزینه اولیه بیاد پایین البته اگه کسب کار زود بازده دارید و گرنه رهن بالا بهتره چون این قدر در اوایل از اون پول نمی تونید استفاده کنید من ۲ میلیون رو پیش نهاد می کنم
    ۲ – میز رو ۱۰۰۰۰۰ حساب کنید یه میز لترون حتی به صورت سفارشی خیلی بیشتر نمی شه نهایتا ۱۵۰۰۰۰
    ۳ – ثبت شرکت با ۵۰۰۰۰ تومان هم شدنیه من فکر کنم یه ۳۰۰۰۰ هزینه کردم ولی اگه بی تجربه اید بیشتر از این حساب کنید
    ۴ – چاپ سربرگ پاکت نامه و … رو فراموش نکنید
    ۵ – تزئینات دفتر رو همین طور
    ۶ – کارتوی منزل رو و یا شروع کار به صورت ضعیف رو اصلا پیش نهاد نمی کنم
    ۷ – کامپیوتر ۵۰۰۰۰۰
    ۸ – قیمت طراحی سایت
    ۹ – سانترال رو ممکنه نیاز داشته باشید
    ۱۰ – لوازم متفرقه مثل تلفن لوازم التحریر فراموش نشه
    ۱۱ – هزینه استخدام
    ۱۲ – UPS در این کشور به نظر می یاد از دفتر واجب تره
    ۱۳ – منشی لازمه
    ۱۴ – حسابدار و نرمافزار حساب داری ۱۰۰ در صد لازمه البته می تونه به صورت هقته ای یک روز باشه یا یه شرکت دیگه بیرون
    ۱۵ – بازار یاب رو فراموش نکنید

  5. جناب آقای سجاد موسوی ما در مورد کار آفرینی صحبت می کنیم نه شرکت های سرمایه گزاری
    کار آفرینی یعنی برای خود کار درست کنیم اگر قرار باید ۵۰ میلیون تومان هزینه راه اندازی داشته باشیم که دیگر توان کمر راست کردن نداریم که کار آفرینی کنیم
    کار آفرینی یعنی در بد ترین شرایط، بهترین استفاده را کردن وگر نه من شخصا دوست دارم کامیوتر HP یا Apple داشته باشم برای تمام پرسنل

    برگردیم به واقعیت های جامعه بهتر است من شرکت دارم و می بینم که چه مشکلاتی دارد و از روی هوا و کتاب که صحبت نمی کنم.

  6. راجع به هزینه ها شاید با توجه به تفاوت شرایط اقتصادی در شهرهای مختلف نشه خیلی نظر قطعی داد اما فکر می کنم این مطلب بیشتر به هزینه های تجهیز فیزیکی شرکت مرتبط می شه. تجربه من برای سرپا نگه داشتن شرکت (حتی کوچک) اینه که حتما هزینه ای برای استفاده از مشاور مالی و مشاور فروش (در صورتی که محصولی برای فروش وجود دارد) در نظر گرفته شود. به خصوص در شرکتهای کامپیوتری که معمولا مدیران آنها افراد فنی قوی هستند اما ممکنه در امور مالی، اداری و فروش تجربه ای نداشته باشند.

  7. نوشته خوبی بود. نقدهای خوبی هم توسط دوستان در این زمینه نوشته شده بود،مایلم اگر فرصتی شد، من هم نظر خودم را در این زمینه در وبلاگم بنویسم…
    اما …
    یک شرکت بر پایه دانش فنی، نیروی انسانی و سرمایه برپاست. اگر هر کدام نباشد شرکت پابرجا نخواهد بود…
    دانش فنی را می توان خرید یا دزدید، نیروی انسانی خوب را هم می توان با پول استخدام کرد، اما اگر سرمایه کاری مانند روابط یا شانس یا …. ندارید، باید حتما سرمایه مالی داشته باشید تا از طریق بازاریابی و … مشتری جذب کنید.
    اگر سرمایه ندارید، اول برای خودتان یا دیگران کار کنید تا یا پول یا چیزی که برای شما پول بسازد (مانند یک رابطه یا یک رزومه خوب) ایجاد کنید، بعد به فکر کارآفرینی و …. باشید.
    این نظر من است، البته و می تواند درست نباشد.
    همین!

  8. بعد از چهار سال شرکت داری (به تعبیری عبور از طوفان) اطلاعات و دانش این یادداشت را تایید می کنم.
    اما برخی اصلاحات را پیشنهاد می دهم
    ۱. در مورد کامپیوتر
    توجه کنید که امروز بیشتر برنامه نویسان و توسعه دهندگان تمایل به در اختیار داشتن کامپیوتر همراه (laptop)دارند. و معمولا اگر این وسیله را در اختیار نداشته باشند، قصد خرید دارند. لذا پیشنهاد می کنم به جای خرید کامپیوتر (که حداکثر پس از سه سال مستهلک می شود) وام خرید laptop به برنامه نویسان و همکاران خود اعطا کنید و این مبلغ را بدون هیچ سرباری طی دوره ای ۱۸ ماه باز پس بگیرید. با این کار سرمایه شما مستهلک نشده و رضایتمندی همکاران شما را نیز سبب خواهد شد.
    ضمنا نیاز به خرید کارت شبکه بدون سیستم نیز نخواهید داشت.
    حتما برای هر برنامه نویسی که laptop در اختیار دارد یک عدد LCD با مشخصات ذکر شده در بالا تهیه کنید. در اختیار داشتن دو صفحه نمایشگر تاثیر بسیار زیادی در کارایی شما و همکارانتان خواهد داشت. ضمنا با توجه به دشواری کار با صفحه کلید و ماوس laptop، بخصوص برای برنامه نویسان، خرید صفحه کلید و ماوس USB را ضروری می دانم.
    ۲. در خصوص سرمایه در گردش
    رقم ۱۰ میلیون تومان را دارای دقت کافی نمی بینم. از بدو تاسیس همواره معادل ۲ برابر هزینه های جاری ماهیانه (مانند اجاری ماهیانه، حقوق و دستمزد، بیمه، تبلیغات، قبوض و …) را بصورت نقد ذخیره داشته باشید. تاکید می کنم این مبلغ را بصورت نقد (احتمالا در حساب جاری شرکت) در اختیار داشته باشید. دقت کنید بروز مشکل در پرداخت هزینه های جاری اثرات مخربی بر سرعت رشد شما خواهد گذاشت.
    ۳. در خصوص بازاریابی (و تبلیغات)
    تعیین میزان سرمایه گذاری در بازاریابی ارتباط زیادی با وضعیت سازمان شما و استراتژی های بازاریابی آن دارد. لذا فقط بر این اساس که به ضرورت بازاریابی پی برده اید و بدون آگاهی و برنامه ریزی اقدام به هزینه کردن نکنید. (مثال: حضور در یک نمایشگاه محلی یا ملی بدون برنامه ریزی صحیح، نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه ممکن است تحدید کننده عنوان تجاری شما نیز باشد)

  9. مطلب خوبی بود و واقعا مفید . دست شما درد نکنه .
    اما به نظر من شما مهمترین عامل ایجاد یک شرکت یعنی کسی که بتونه پروژه بگیره رو فراموش کردید و صرفا به بازاریابی محدودش کردید .
    به نظرمن شفاف سازی بیشتری در این قسمت لازم بود

    کسب و کار نرم‌افزار: روشن است که برای شرکت نوپا این کار جزو وظایف مدیر عامل است.

  10. مهندس نرم افزار

    سلام من فقط میخواهم ببینم اگر بخوام یک شرکت نو پا که به طراحی سایت و پورتال میپردازه
    برام وطلبی بذارید و این هزینه ها در تهران مثلا در خیابان ستارخان چقدر خواهد بود اصلا برای یک همچین منظوری نیاز به شرکت و استخدام دارد یا نه ممنون از مطالبتون و این مطلب هم خیلی ساده و سطحی بود بازم ممنون

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>