کارآفرینی بکنیم یا نکنیم!؟

ترکیب «کارآفرینی کردن» برایم ناهمگون است، دوست داشتم که نام این نوشته را «شرکت بزنیم یا نه» بگذارم. اما از آنجا که واژه کارآفرینی امروزه مُد شده، این نام را برگزیدم.

– جلسه نخست طرح کسب وکار است، چون همیشه کلی درباره مشکل های راه اندازی کسب و کار سخن می گویم، آقایی جا افتاده و بالای ۵۰ سال، که مدیریت نیز خوانده، می گوید که چرا شما بر خلاف دیگر مدرسان دوره های کارآفرینی انرژی منفی می دهید.

– دوشنبه عصر به همراه یکی از دوستان، که دانشجوی دکترای صنایع است، به کارگاه کوچک یکی ار بچه ها، که در دوره پیشین سرکلاسم بوده، می رویم. حسرت می خورم که چرا ضبط کننده ای همراهم نیست تا صدایش را ضبط کنم و برای بچه ها پخش کنم یا اینجا بگذارم. بسیار می نالید و اعتراف می کرد که کسب و کارش را نادرست آغاز کرده و مبنایش تنها مهارت فنی بالا بوده. یادآور می شوم کسب و کارش در آستانه ورشکستگی است حتا کارکنانش را رد کرده. او گله می کرد که چرا در کلاس های کار آفرینی با انرژی به بچه ها گفته می شود که کارآفرین شوند.

همانگونه که در بالا اشاره کردم کارآفرینی مُد شده و نامش بیش از حد بزرگ شده. افرادِ بدون دانش و مهارت کافی برای کارآفرینی به شدت تشویق می شوند که این کار را انجام دهند. دانشجویانی که تا دیروز سرشان در کتاب بوده و از دنیای کسب و کار بیرون هیچ نمی دانند به شدت تشویق می شوند و … .

در صورتی که راه اندازی کسب و کار کار چندان آسانی نیست و نیازمند بسیاری از مهارت هاست. در پست «چگونه از خود مدیر بسازیم» از برخی از این مهارت ها یاد کرده ام. اینکه من به کسانی که سر کلاس های آزاد کارآفرینی می نشینند انرژی منفی می دهم ، البته همراه اطلاعاتی که چشمانشان را باز کند، بدین سبب است که جو زده نشوند و با چشمان باز و با دانش و مهارت کافی به سراغ برپایی(Start) کسب و کار بروند. همانگونه که بارها یادآور شده ام بسیاری از کسب و کارهای نوپا (Startup) به دلیل نداشتن بینش کافی و کمینه دانش مدیریتی از بین می روند، نه نداشتن ایده نو یا خلاق و نوآور نبودن. متاسفانه برای کسب و کار های نوپا در ایران کتاب نیز بسیار کم است و کتاب های بنیادینی چون «هنر برپایی» (برخی آنرا «هنر آغاز» نیز نامیده اند که برگردان «The Art of the Start» است ) هنوز به فارسی برگردانده نشده اند، کتاب های نوشته شده در ایران هم که انگشت شمارند.

نکته بسیار مهم: برابرنهاد فارسی «Business» واژه «کسب و کار» است ونه تجارت، به همین صورت برگردان« Business [Wo]man» در فارسی «کاسب کار» یا به شکل کوتاه «کاسب» است. دانستن این از آن رو مهم است که در پس این واژه فرهنگی نهفته است که از آن به فرهنگ کسب و کار یاد می کنند.

اگر می خواهید بار دیگری که  مطلبی نوشته شد، آگاه گردید. عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. همچنین می توانید مرا در تویتر دنبال کنید.

دیدگاه ها و بازخوردهای شما مرا در مسیر درست رهنمون می‌شوند، به نوشته هایم سمت و سو داده و به بهتر شدن آنها کمک می‌کند.

۴ Responses to “کارآفرینی بکنیم یا نکنیم!؟”

  1. ممنون به خاطر وبلاگ خوبتون.

    چون دیدم وسواس زیادی در نگارش دارید، عبارت «راجب» درست نیست و «راجع به» درسته 🙂

    موفق باشید.
    کسب وکار نرم افزار: ممنون، راستش می خواستم زیاد عربی نباشد. باز هم سپاس. جایگزین کردم با درباره

  2. Hi Dear Mr Ghanem zadeh, my name is massoud and i really need to talk to you, i was looking for your email on your website but i couldn’t find anything, may i ask you to send me your personal email that i can contact you for some questions? its urgent and i will send you email in farsi. many thanks.

    BOS: Salam
    I just have mailed you. check it.

  3. یکی از دلایل مد شدن موضوع کارآفرینی، پول زیادی است که از طرف دولت در این زمینه هزینه شد. البته خوشبختانه حجم آن کمتر شده و این مبحث از تب و تاب اولبه افتاده اما متاسفانه زمانی با این تصور که با توسعه کارآفرینی می توانیم ایجاد اشتغال کنیم و … سرمایه گذاری زیادی انجام شد. بدلیل نبودن دانش مناسب در این زمینه و البته تجربه کافی، بیشتر افرادی که درگیر راه اندازی کسب و کار شدند، دچار مشکلات گردیدند. البته یک بخش این مشل هم بر میگردد به دلایلی که رتبه ایران را از نظر آزادی اقتصاد بسیار پائین نشان می دهد. بیخود نیست که کشوری مثل استرالیا سالهاست بین ۵ کشور اول است و ایران مدتهاست در ۵ تای آخر. یکی از این پارامترها مربوط به موانع موجود بر سر راه کسب و کارها است ( چه نوپا و چه قدیمی )

    وبلاگ خوبی دارید
    موفق باشید

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>